Jocuri de team-building

Jocuri de team-building

Jocuri de team-building

Jocurile numite "jocuri de team-building" sunt o parte importantă din şcoala Şoim de Munte deoarece se concentrează pe latura umană a participanţilor, care vizează emoţiile, trăirile interioare, interacţiunea cu ceilalţi şi atuurile psihice ale cursantului. Prin stilul non-conformist, ele au rolul de a lega o echipă puternică şi de a dezvolta sau descoperi diferite abilităţi personale.

Aceste activităţi au o arie mare de aplicare, şi se pot împărţi în 3 mari categorii: jocuri de socializare şi comunicare, jocuri de curaj şi încredere în echipă şi jocuri pentru devoltarea abilităţilor.

Jocuri de socializare şi comunicare

Jocuri de socializare şi comunicare

Omul este o fiinţă socială care trăieşte şi prosperă cel mai bine în comunităţi. De aceea e important ca membri unui grup să se cunoască şi înţeleagă, indiferent de mediul în care se află, fie în oraş sau în drumeţii. Acest modul ajută participanţii să se cunoască şi să formeze un grup sociabil, care elimină discriminările, timiditatea sau alte cauze ce încurajează izolarea.

Jocurile din aceast modul sunt disponibile pentru toate categoriile de vârstă, desigur, specifice vârstei şi sunt folosite cu precădere la începutul şcolii (când copiii încă nu s-au cunoscut) sau când un nou cursant se alătură.

Se exersează cunoaşterea şi reţinerea numelor, vârstei, hobby-urilor şi ale altor caracteristici relevante pentru socializare cât mai eficientă.

Aceste jocuri se fac cu participarea activă a profesorului, ca membru al grupului.

Exemple de jocuri de socializare şi comunicare gasiti mai jos:

O pereche grozavă

Materiale necesare : bilete, pe fiecare fiind scris numele câte unui participant.

Regulile jocului : fiecare jucător primeşte un bilet cu numele altui participant ("o persoană deosebită"), apoi cu toţii îşi caută perechea şi fac cunoştinţă.

Caută o asemănare

Materiale necesare : un număr de scaune egal cu numărul participanţilor, minus unu.

Regulile jocului : scaunele se aranjează în cerc şi toată lumea se aşează pe ele (nu rămân scaune goale!), mai puţin un jucător, care stă în centru. Persoana din centrul cercului spune tare o condiţie, de exemplu: caut pe cineva născut la Nord de paralela 45º! Jucătorii aflaţi în această situaţie, inclusiv cel care a pus întrebarea, se reped şi fug prin afara cercului să ocupe câte un scaun gol, aflat într-o poziţie aproximativ opusă celei de la care a pornit. Se interzice ocuparea unui scaun gol învecinat. Până la sfârşit toţi reuşesc să se aşeze pe scaune, mai puţin unul. Acesta revine în centru, să pună întrebarea următoare. Sugestii pentru întrebări: ...care poartă ochelari! ... căruia îi place mai mult îngheţata decât seminţele! ... care are serviciu! ... care a lucrat la un ONG! ... cine îl place pe Bănică ş.a.m.d.

Cine scrie mai multe nume?

Materiale necesare : cartoane sau foi de hârtie format A5, având trasat un tabel gol cu 2 x 15 locaşuri; pixuri.

Regulile jocului : fiecare participant primeşte câte un carton şi un pix. Toţi participă la un concurs, a cărui temă este umplerea cartoanelor cu numele celorlalţi jucători. La un semnal, fiecare jucător începe şi scrie nume. Cei care reuşesc să umple toate locaşurile cu nume strigă “gata”. Instructorul acordă "premiile" 1, 2 şi 3 (obiecte ieftine: pixuri, brichete, agende etc.) celor care au terminat primii. Instructorul va “verifica” operele primilor clasaţi, citind tare numele respective. Cei strigaţi ridică mâna, sau se ridică, şi răspund la întrebări: din ce organizaţie face parte (an de studii, întreprindere etc.), calificare, unde stă (la ce cămin etc.), loc de baştină etc.Instructorul poate pregăti şi o listă cu întrebări amuzante, potrivite, pecare le pune celor nominalizaţi. În felul acesta, se realizează o prezentare a fiecărui participant.

Jocuri de curaj şi încredere în echipă

Jocuri de curaj şi încredere în echipă

Frica este unul din instinctele de bază ale omului care ne-a ajutat să supravieţuim celor 200,000 ani de evoluţie. În lumea modernă, în singuranţa oferită de societate, omul tinde să dezvolte nişte frici nejustificate cum ar fi: frica de intuneric, frica de apă adâncă, de înălţimi, etc. Prin practicarea jocurilor de curaj, se elimină aceste frici false şi se găseşte diferenţa între pericolele adevărate şi cele construite de mintea noastră.

Aceste jocuri se realizează în cadrul unei echipei, cultivând încrederea în parteneri şi în instructor şi sunt prezente la toate categoriile de vârstă, cu jocuri diferite în funcţie de experienţă.

Se pot vedea mai jos câteva exemple din categoria jocuri de curaj şi încredere în echipă.

Învăţarea asigurării colegului

Regulile activităţii: Se prezintă grupului ideea de asigurare şi se arată ce înseamnă postura corectă pentru asigurare. Toţi participanţii vor imita fiecare mişcare a instructorului, pe rând.

Postura corectă pentru asigurare este următoarea:

- Mai întâi, depărtează picioarele la lăţimea umerilor (pentru stabilitate).

- Apoi fă un pas mic înainte cu un picior (aceasta măreşte mai mult stabilitatea). Palmele vor sta în afară cam la nivelul umerilor, verticale, cu degetele în sus, depărtate la lăţimea umerilor. Coatele şi genunchii sunt îndoiţi.

După ce postura corectă se exersează individual de câteva ori,participanţii vor trece la aplicaţii cu partenerul. Jucătorii vor fi împărţiţi în grupe de trei persoane având greutăţi şi înălţimi cât mai asemănătoare. Doi membri ai grupei (salvatorii) se aşează faţă în faţă la distanţă de aproximativ un metru şi iau postura corectă de asigurare. Al treilea membru stă la mijloc, între cei doi, rigid şi drept ca o scândură, cu braţele încrucişate la piept şi picioarele bine lipite, înfipte în sol, cu faţa spre unul din colegi. Apoi persoana din mijloc se apleacă înainte, lăsându-se să cadă spre colegul din faţă. Pe rând, fiecare salvator prinde şi opreşte căderea celui din mijloc, apoi îl împinge spre colegul din faţă ş.a.m.d.

Dacă treaba merge bine, cei doi salvatori se depărtează cu ½ pas şi jocul continuă.

După un timp, se schimbă rolurile. Instructorul va insista asupra importanţei şi responsabilităţii asigurării colegului, căci jocul poate deveni periculos dacă e făcut neatent. Insistaţi asupra importanţei ascultării şi respectării instrucţiunilor. Se interzice participarea jucătorilor care nu respectă regulile jocului, sau nu sunt atenţi. Jucătorii vor învăţa să acţioneze numai dacă se comunică corect comenzile de asigurare. Acestea sunt:

  1. Salvatorul/ii spun: salvatorii sunt gata!
  2. Cel care cade, răspunde: şi eu sunt gata, dar pot să cad?
  3. Salvatorul/ ii spun: cazi!

Mersul pe încredere

Materiale necesare: legături pentru ochi.

Regulile jocului: jucătorii se împart în perechi. Unul din membrii perechiie legat la ochi. Tema jocului e ca nevăzătorul să fie condus de partener într-o scurtă călătorie, care se poate desfăşura în sală sau afară. Conducerea poate fi verbală, sau nonverbală: nevăzătorul se ţine cu mâinile de umerii partenerului; ori: partenerul pune mâinile pe umerii nevăzătorului; sau: ce doi stabilesc un cod de gesturi: când partenerul atinge nevăzătorul pe umărul drept, acesta se întoarce cu 90º la dreapta şi merge înainte etc.

Variante: călătoria poate fi organizată sub forma unei curse cu obstacole.

Mersul pe cercul suspendat

Materiale necesare: două-trei chingi înnodate

Regulile jocului: grupul se împarte în grupe de 10-15 jucători. Fiecare grupă primeşte o chingă, apoi membrii ei fac un cerc, în picioare, cu faţa spre centru, cu braţele întinse, ţinând fiecare de chinga care va avea o formă de cerc. Pe rând, fiecare jucător se caţără pe cerc. Chinga este susţinută de coechipieri la înălţimea şoldurilor, cu braţele întinse, cu genunchii uşor îndoiţi, cu spinarea verticală. Jucătorul se va deplasa de-a lungul cercului până revine la locul de plecare, după care îşi reia locul (şi sarcina) în formaţie. În cursul deplasării, jucătorul se poate sprijini de coechipieri.

Jocuri pentru dezvoltarea abilităţilor

Jocuri pentru dezvoltarea abilităţilor

Dezvoltarea abilităţilor e un proces important pentru orice persoană, fie că e adult sau copil: abilităţile pot fi şi ar trebui îmbunătăţite constant. Prin "abilităţi" ne referim la toate caracteristicile care tine de o anumită persoană: condiţie fizică, dexteritate, gândire, memorie, reflexe, imaginaţie şi multe altele!

Acest tip de jocuri au o plajă foarte vastă şi ocupă o parte mare din şcoala Şoim de Munte. Sunt prezente la toate categoriile de vârstă şi oferă o soluţie distractivă pentru a-ţi îmbunătăţi condiţia fizică şi psihică

Mai jos sunt enumerate câteva exemple de jocuri pentru dezvoltarea abilităţilor

Separarea încătuşaţilor - Joc de creativitate

Materiale necesare:pentru fiecare jucător câte o bucatăde sfoară groasă, colorată / coardă / chingă, cu lungimea de aprox. 1,5 m.

Regulile jocului: participanţii se grupează în perechi. Fiecare jucător înoadă câte un ochi/buclă la capetele sforii sale (astfel ca mâinile să-i intre în ele nici greu, nici prea uşor), apoi îşi introduce mâinile în ochiurile rezultate (se încătuşează). Unul din parteneri îşi scoate o mână din buclă şi trece bucla/capătul sforii printre mâinile celuilalt, după care se încătuşează la loc. În felul acesta, cei doi parteneri sunt „legaţi” unul de altul.Sarcina lor/tema jocului este ca partenerii să se separe, fără a-şi scoate mâinile din cătuşe

Variante:

  1. Separarea fără vorbe.
  2. Separarea partenerilor legaţi la ochi.
  3. Separarea partenerilor legaţi la ochi şi fără vorbe.
  4. Repetarea acţiunii cu schimbarea partenerilor.
  5. Legarea a trei sau patru parteneri – folosind trei, patru sau două sfori (fiecare cu câte 4 cătuşe/ochiuri).
  6. Încătuşarea mâinilor şi/sau picioarelor – la unul/ambii parteneri.
  7. Legarea unui jucător deja separat de alt jucător/pereche.
  8. Partenerii stau de o parte şi de alta a unui gard (de exemplu cu ochiuri de sârmă) şi se leagă printr-o gaură din gard.

 

Să ne salvăm împreună! - Joc de cooperare

Materiale necesare: câteva chingi

Regulile jocului: jucătorii alcătuiesc un grup de călători prin junglă, capturat de canibali. Toţi călătorii, stând în picioare şi lipiţi strâns unul de altul, au fost legaţi cu o funie, ca să nu scape. Totuşi, nu sunt paznici, iar dacă grupul reuşeşte să se deplaseze pachet, aşa legat cum este, până în alt loc, aflat la oarecare distanţă (cam 15-30 m.), va găsi acolo ajutor şi călătorii vor scăpa de cazanul canibalilor. Funia pentru legare se obţine prin îmbinarea a 2-3 chingi.

Omida

Regulile jocului: Grupa se aşează în linie dreptă, jucătorii stau umăr lângă umăr cu feţele în aceiaşi direcţie. Fiecare îşi pune (calcă cu) laba dreaptă pe laba piciorului stâng al vecinului. Sarcina grupei este să parcurgă, fără a desprinde labele vecinilor, o distanţă de 10-15 m.

Variante:

  1. Jucătorii se ţin de mâini, de umeri etc.
  2. Jucătorii nu se ţin de vecini, mâinile stau la ceafă, sau ridicate etc.

Jocuri preluate din cartea domnului Şerban Derlogea - 160 de jocuri pentru Teambuilding